Runningtherapie

1)  Hardlopen: het medicijn om in balans te komen

Bij Fysiospecialisen Duiven kun je verantwoord en ontspannen gaan hardlopen onder deskundige begeleiding van een  runningtherapeut.

Of je nu sportief of minder sportief bent aangelegd. Runningtherapie is voor iedereen een mogelijkheid om verantwoord in beweging te komen en je beter te gaan voelen. Je hoeft nog geen ervaring met hardlopen te hebben.

Als mensen met geestelijke of ondefinieerbare lichamelijk klachten bij een arts, psycholoog of psychiater komen zal één van de eerste vragen van de hulpverlener zijn: “doet u aan lichaamsbeweging?”. Lichaamsbeweging en in het bijzonder hardlopen is een medicijn tegen veel lichamelijke en geestelijke klachten.

Runningtherapie is een cursus van 10 weken waarbij de cursist gedurende die periode intensief wordt begeleid en gecoacht om hierna bij reguliere loopgroepen of op eigen kracht verder te gaan met hardlopen. Een betere gezondheid en de vele positieve bijwerkingen van runningtherapie zullen klachten doen verminderen en soms zelfs helemaal doen verdwijnen.

De intake

We beginnen met een individuele intake waarin je fitheid en je mentale gesteldheid middels een vragenlijst worden besproken. De intake vindt plaats op de praktijk van Fysiospecialisen Duiven, waar we bespreken wat je wilt bereiken met de trainingen . Eventuele problemen/beperkingen komen aan de orde en de Runningtherapeut legt daarna uit wat er zoal gaat gebeuren in de 10 sessies. In deze intake kun je je wensen kenbaar maken die kunnen variëren van afvallen, beter kunnen slapen, minder depressief zijn, opheffen van je burnout,  tot het trainen voor een hardloopevenement. Het is belangrijk dat er een klik is tussen jou en de Runningtherapeut omdat dat zeer van belang is voor een goede samenwerking tijdens de trainingen.

Verder is het belangrijk dat je in het bezit bent van geschikte hardloopschoenen en daarom vraag ik altijd om de hardloopschoenen tijdens de intake aan te doen of mee te nemen. Mocht je niet in het bezit zijn van hardloopschoenen dan geef ik je tijdens de intake graag advies hierover.

De Runningtherapiesessies

De training duurt 10 weken en bestaat uit 10 bijeenkomsten van ca. 1 uur. We beginnen met een goede warming up dmv gevarieerde oefeningen. Daarna gaan we hardlopen met als einddoel 15/30  minuten hardlopen.  Naast de bijeenkomsten krijg je een schema om zelf nog 2x per week hard te lopen. Na afloop van de 10 sessies is er een eindgesprek waarin we de mogelijkheden voor een voortzetting bespreken.

Data, tijden en locatie

Na de intake wordt er een planning gemaakt voor de eerste periode.
De trainingen zullen starten vanaf de praktijk van de Fysiospecialisten Duiven.

2)  Wat doet runningtherapie

Heb je naast je drukke baan ook nog eens een veeleisend thuisfront, dan kan het gemakkelijk gebeuren dat je niet meer aan ontspannen toekomt. Ben je vaak moe en ga je  met lood in de schoenen naar je werk? Wil je nu eindelijk eens stoppen met roken, of moeten die overtollige kilo’s eraf? Of vind je dat je sociaal geisoleerd bent geraakt door bijvoorbeeld een handicap of door het verliezen van je baan ?  In al deze gevallen is Runningtherapie iets voor jou!

Runningtherapie biedt je de mogelijkheid die je op weg kan helpen naar herstel en welbevinden. Runningtherapie geeft je motivatie, inspiratie en kracht zodat je plezier in je leven toeneemt. Door het lopen versterk je niet alleen je hart- en vaatstelsel en daarmee je gezondheid maar breng je vooral ook je gedachten tot rust. Dit heeft tot gevolg dat je je een vrijer en opgewekter mens voelt.

Natuurlijk lost runningtherapie niet alle problemen op, maar uit diverse onderzoeken is wel gebleken dat runningtherapie goed werkt. Niet voor niets zeggen alle psychologen dat consequent bewegen heilzaam voor je is.

Uit wereldwijde onderzoeken blijkt dat runningtherapie een positieve invloed heeft op:

  • een depressie of sombere gevoelens
  • herstel van een burn-out
  • het ontwikkelen en vasthouden van een gezonde levensstijl
  • het verminderen van overgewicht
  • lichamelijke klachten waarvoor geen duidelijk aanwijsbaar lichamelijk probleem te vinden is (psychosomatische klachten)
  • het leren omgaan met je agressie
  • het verbeteren van een slechte lichamelijke conditie
  • het verminderen van angstklachten of paniekaanvallen
  • terugvalpreventie voor een depressie of burn-out

Met runningtherapie verandert er ontzettend veel! Want door zelf in beweging te komen, komt alles in beweging.

Veel mensen die runningtherapie hebben gevolgd en nog steeds hardlopen ervaren dat zij:

  • na het lopen een heerlijke voldoening voelen (een geluksmomentje!), zeker als je een lange periode inactief bent geweest
  • rustiger worden in hun hoofd
  • plezier beleven in het op een gezonde manier bezig zijn met het gezonde deel van hun lichaam, dus via het lichaam de geest kunnen verfrissen
  • hun lichaam weer ontdekken en zich hierdoor sterker voelen
  • meer levensvreugde voelen
  • beter gaan slapen
  • minder sombere gevoelens en of angst hebben
  • een betere conditie krijgen
  • invloed hebben op hun gewichtscontrole
  • meer zelfwaardering krijgen

3)  Wat is runningtherapie

Het zeer rustig opbouwen van het hardlopen is kenmerkend voor runningtherapie. Het is een rustige duurloop waarbij je geen prestatie hoeft te leveren maar gewoon plezier beleven aan de inspanning waartoe je jezelf hebt uitgedaagd.
De rustige duurloop zal gedurende de therapie wel in afstand toenemen wat een gunstig effect heeft op o.a. de aanmaak van dopamine, endorfine, serotonine en op de afname van de afgifte van cortisol (ook wel het stresshormoon genoemd). Hierdoor neemt de stresstolerantie toe en verbetert je stemming.

Wereldwijd zijn er al vele onderzoeken gedaan en telkens komt men tot de conclusie dat runningtherapie werkt. Naast vele psychische voordelen biedt hardlopen ook een enorme verbetering van het lichamelijk welbevinden en neemt de totale belastbaarheid toe.
Het bevordert dus zowel je lichamelijke als je geestelijke gesteldheid.

Runningtherapie is ook een effectieve en verantwoorde methode om in geval van overgewicht tot gewichtscontrole te komen. Runningtherapie wordt tevens ingezet in de behandeling van mensen met rug- en nekklachten, spannings- en vermoeidheidsklachten, slaap- en concentratiestoornissen.

4)  Aandoeningen en Effecten

Voor welke aandoeningen kan runningtherapie worden ingezet?

Runningtherapie wordt vooral in verband gebracht met depressie. Dat betekent echter niet dat runningtherapie uitsluitend toepasbaar is bij de behandeling van depressies. Integendeel: er is vrijwel geen psychische stoornis te bedenken waarbij bewegen in het algemeen en hardlopen in het bijzonder, geen nuttige bijdrage kan leveren aan de behandeling.

Enkele indicatiegebieden zijn:

Aandoeningen

  • Stemmingsstoornissen
  • Angststoornissen
  • Persoonlijkheidsstoornissen

Klachten

  • Aspecifieke lichamelijke klachten
  • Stress
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Agressie / impulsiviteit
  • Middelenmisbruik
  • Hyperactiviteit
  • Seksuele problemen

Effecten

Op korte termijn kunnen de volgende effecten worden vastgesteld:

  • het ervaren van een minder depressief gevoel
  • het krijgen van een hogere zelfwaardering
  • het ervaren van het ontspannen actief in beweging zijn
  • het aanleren om uitgerust te zijn na de inspanning
  • de positieve ervaring van het buiten komen en bewegen
  • het leren leggen van nieuwe sociale contacten

Op lange termijn kunnen we de volgende effecten noteren:

  • een verbeterde algemene conditie
  • meer energie
  • het beter functioneren van hart en bloedvaten
  • een verbeterde longfunctie
  • een verminderde behoefte aan roken
  • de vermindering van lichamelijke klachten
  • de afname van angst
  • een betere nachtrust

Het (hard)lopen heeft dus een hele reeks voordelen. De Runningtherapeute  zorgt ervoor dat men gemotiveerd blijft. Zij stippelt in samenspraak een evenwichtig programma uit met realistische doelen. Na eventuele terugval wordt een aangepast schema gemaakt zodat de deelnemer weer langzaam op krachten kan komen.

Leren (hard)lopen is niet “alles of niets”, maar een leerproces waarbij het lichaam went aan beweging.
Men leert gedoseerd omgaan met zijn energie en toch zijn grenzen verleggen.
Men leert inspanning leveren en toch ontspannen zijn.
Een geslaagde looptherapie geeft mensen met psychische problemen weer hoop dat ze ook in andere domeinen van hun leven grenzen kunnen verleggen en respecteren. Grenzen verleggen kan immers alleen maar indien men ook grenzen respecteert.

De verkregen effecten kunnen als volgt verklaard worden:
– Vrijkomen van endorfine en serotonine tijdens het lopen.
– De bevrediging door het weer actief zijn.
– De concentratie op het gezonde deel van jezelf i.p.v. het disfunctionele.
– Het leren beheersen van de beschikbare energie.
– Leren voor jezelf iets te doen, tijd te nemen om zorg te dragen voor jezelf.

Het unieke ‘running therapie concept’ houdt een totaal concept in.
De runningtherapie wordt gegeven door een daartoe opgeleide therapeute

5)  Kosten runningtherapie

Voor meer informatie omtrent de kosten kunt u contact opnemen met Fysiospecialisten Duiven, 0316-261685 of info@fysiospecialistenduiven.nl

De kosten voor Runningtherapie worden door sommige ziektekosten-verzekeraars gedeeltelijk vergoed als je een aanvullende verzekering hebt afgesloten.

  

In sommige gevallen worden de kosten vergoed door het UWV of door uw werkgever.

Deelnemers met een PGB kunnen de Runningtherapie soms hieruit vergoedt krijgen, uit het kopje “vrij besteedbaar”.