Schroth Therapie bij Scoliose

Wat is scoliose?

Scoliose is een afwijking van de wervelkolom, die vaak zichtbaar wordt door de zijdelingse verkromming. Er kan ook een verdraaiing zichtbaar zijn. De diagnose scoliose kan worden gesteld door een orthopeed aan de hand van röntgenfoto’s.

Waarom is vroegtijdig herkennen belangrijk?

Soms worden kinderen geboren met een scoliose, maar meestal ontstaat de vergroeiing van de rug in de groeifase. Vroegtijdig ontdekken is daarom van groot belang.
Op jonge leeftijd is de wervelkolom nog soepel en is correctie van de verkromming beter mogelijk dan op latere leeftijd .

Waar kun je een scoliose aan herkennen?

• De ene schouder staat hoger dan de andere;
  • Als je kind vooroverbuigt, is er aan één kant van de rug een bolling te zien;
  • Het ene been is korter dan het andere;
  • Je kind houdt het hoofd vaak schuin in plaats van rechtop;
  • De heupen zijn scheef

Schroth therapie

De Schroth therapie is een specifieke behandelmethode voor mensen met scoliose waarvan het effect wetenschappelijk is bewezen en heeft als doel verergering van de scoliose te voorkomen en klachten te verminderen. De behandeling zal specifiek gericht zijn op uw situatie, doelen en klachtenbeeld waarbij gebruik wordt gemaakt van houdingstherapie (met behulp van spiegels), ademhalingsoefeningen en oefentherapie

Vergoeding

Kinderen:

Aangezien idiopathische scoliose een aandoening is, die zonder therapie kans op verergering geeft, wordt het als een progressieve aandoening gezien. De behandelingen worden daarom bij kinderen over het algemeen vergoed vanuit de basisverzekering. Bij kinderen is er geen eigen risico.

Volwassenen:

Bij volwassenen met een progressieve scoliose worden de eerste 20 behandelingen betaald vanuit de aanvullende verzekering en daarna uit de basisverzekering. Bij volwassenen is er wel een eigen risico.

Behandeling van volwassenen met klachten van de rug op basis van stabiele scoliose worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering.

Voor meer informatie of een afspraak kunt u contact opnemen met onze Schroth therapeute, Antoinette van den Heuvel. 0316-261685